Ralf Bodelier, Financieele Dagblad, 22 januari 2022
Precies honderd jaar geleden, in 1922, componeerde George Gershwin ‘Blue Monday’. Het is een twintig minuten durende opera die de maandag beschrijft waarop Vi verliefd wordt op Joe. Het is ook een maandag die dramatisch afloopt: nog diezelfde dag schiet Vi haar geliefde Joe dood. Sinds Gershwins opera is ‘Blue Monday’ de meest sombere maandag denkbaar.
In 2005 kreeg ‘Blue Monday’ een nieuw jasje. Toen beweerde een Britse wetenschapper dat Blue Monday samenvalt met de derde maandag van januari. Berekeningen zouden dat hebben aangetoond. Op het noordelijk halfrond voelen de meeste mensen zich dan buitengewoon somber, verdrietig en depressief. Door de kerstcadeaus staan we rood, de goede voornemens voor het nieuwe jaar zijn alweer in rook opgegaan, het duurt nog wéken voor we op voorjaarsvakantie kunnen. En dan is het buiten ook nog eens somber, koud en grijs.
Afgelopen maandag was het weer zover. De AD-kranten, Runner’s World en de Kamer van Koophandel -om het bij drie te houden- schreven over Blue Monday en kwamen met tips om de zwaarte van deze dag te verlichten.
Die tips hadden ze ook in maart of augustus kunnen geven. Want het verhaal rond Blue Monday is flauwekul, bedacht door een Brits reisbureau dat met deze boodschap vliegreizen naar zonnige oorden hoopte te verkopen. Het is allang weerlegd dat de mensen op de derde maandag van januari somberder, verdrietiger en depressiever zouden zijn dan op andere dagen van het jaar. De wetenschapper die de boodschap verkondigde, bleek door het reisbureau te worden betaald en werd vervolgens door zijn universiteit ontslagen.
Hoe staan we er overigens voor? Kijken we in deze coronatijd minder vrolijk de wereld in dan, pak ‘m beet, drie jaar geleden? Vanzelfsprekend. Zo vraagt het World Happiness Report Europeanen een rapportpunt te geven op ‘tevredenheid met het eigen leven’. Dit rapportpunt daalde van een 7,7 in 2019 naar een 7,4 eind 2020. Dat blijkt dan toch weer mee te vallen. Ons eigen CBS laat onder meer weten dat bij 20 à 25 procent van de Nederlanders angst, somberheid en stress vaker voorkomt. Maar ook dat 8 procent zich minder gestrest voelt en 12 procent minder alcohol drinkt. Het wordt tijd dat corona voorbij is. En dat we Blue Monday snel vergeten.